Znaczniki semantyczne kontra znaczniki formatujące

Dopiero zaczynacie przygodę z samodzielnym prowadzeniem własnej strony, tak. A czy odbiło wam się już o uszy określenia znacznik formatujący lub znacznik semantyczny? Warto o nich trochę się dowiedzieć. Teoretycznie można prowadzić własną stronę, nie mając zielonego pojęcia, z czym to się je, ale jeśli chcemy zarządzać naszą stronę w nieco bardziej fachowy sposób…

Czym są znaczniki formatujące i semantyczne?

Zrozumienie, czym są owe tajemnicze znaczniki nie jest to trudne. To po prostu małe fragmenty kodu HTML, które określają publikowany na stronie tekst, nadają mu sens i określają, jak będzie wyglądał na stronie.

Wyróżniamy tu dwa rodzaje znaczników: formatujące i semantyczne. Co ciekawe, w licznych przypadkach oznakowany nimi fragment tekstu, po wyświetleniu na stronie, wygląda zwykle dokładnie tak samo. Na przykład:

  • znacznik formatujący <b> i znacznik semantyczny <strong> – tekst pogrubiony,
  • znacznik formatujący <i> i znacznik semantyczny <em> – tekst pochylony,
  • znacznik formatujący <s> i znacznik semantyczny <del> – tekst przekreślony.

Czym się więc one różnią między sobą, jeśli nie wizualnym efektem działania? Cóż różnica jest bardzo istotna.

Znaczniki formatujące

Znaczniki formatujące mają za zadanie wyłącznie zmienić wygląd tekstu wyświetlanego na stronie, czyli nadać mu jakiś format (sformatować go). Dzięki nim test jest pogrubiony, przekreślony, czerwonym czarny, zielony lub wyśrodkowany. Znaczniki te jednak w żaden sposób nie odnoszą się do treści tegoż tekstu.

Znaczniki semantyczne

Znaczniki semantyczne, w przeciwieństwie do poprzednich, nadają publikowanym słowom sens. Informują, czy oznaczony nimi fragment tekstu jest bardzo ważny, czy jest cytatem, czy też skrótem. Oczywiście nie są to informacje dla ludzi, którzy czytają stronę – to informacje dla przeglądarek internetowych, robotów umieszczających reklamy na stronach i innych im podobnych programów.

Znaczniki semantyczne i znaczniki formatujące – które lepiej stosować?

Znaczniki semantyczne są bardzo ważne dla pozycjonowania stron internetowych. Do tego stopnia ważne, że automatycznie stosuje je edytor WordPressa (a trzeba wiedzieć, że CMS ten uchodzi za bardzo przyjazny Google).

Czyli znaczniki semantyczne są znacznie ważniejsze od znaczników formatujących, a prowadząc stronę możemy śmiało zapomnieć o tych drugich? Nie do bym się z tym zgodził. Pozycja naszej strony faktycznie zależy pozycja naszej strony w Google, ale nie znaczy to, że znaczniki formatujące są nieprzydatne.

Prawdę mówiąc mogą nam się bardzo przydać. Na przykład znacznik <b>, czyli bold. Czasami, ze względu na wizualny efekt, chcemy wytłuścić jakieś fragmenty tekstu, ale nie są to bardzo ważne fragmenty z punku widzenia pozycjonowania (nie zawierają istotnych słów kluczowych). Nie ma sensu zatem oznaczać ich znacznikiem <strong>. Znacznik <b> nam w zupełności wystarczy.

Znaczniki semantyczne to bardzo przydatne narzędzie, ale trzeba go stosować umiejętnie. Przede wszystkim nie przesadzać z nimi.

Tekst: Jacek P. Narożniak
Zdjęcie: By Joseph L Ridgway II (Own work)
[CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Jacek P. Narożniak

Dziennikarz, copywriter oraz specjalista od optymalizacji i pozycjonowania stron, serwisów i sklepów internetowych. Prywatnie wielbiciel zwierząt, a zwłaszcza kotów. Więcej informacji o mnie znajdziesz tutaj.

Udostępnij post na:
Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.