Wyróżnianie tekstu w postach i artykułach

Wyróżnianie tekstu w postach i artykułach

Wstawiając nowy tekst na naszej stronie, czy blogu, warto wyróżnić jego istotne fragmenty, frazy czy nawet pojedyncze wyrazy. W ten sposób zwracamy na nie uwagę czytelników, zwiększając ich wagę. Ale nie tylko. Robimy to również po to, by uczynić tekst atrakcyjniejszym dla wyszukiwarek internetowych. Wyróżnić tekst możemy na dwa sposoby: wytłuszczając go (pogrubiając) lub poprzez zastosowanie czcionki pochylej (kursywy).

Czcionka pogrubiona (wytłuszczona)

W edytorze WordPressa na przykład znajduje się przycisk, oznaczony literą B, służący do wytłuszczania czcionki (patrz rysunek poniżej). Wystarczy zaznaczyć fragment tekst, który chcemy pogrubić, kliknąć i już. Ale uwaga! Osobiście nie zalecałbym wyróżniania przy jego pomocy każdego fragmentu teksu. Dlaczego?

Wyróżnianie tekstu

Używając wspomnianego przycisku, wstawiamy znacznik <strong>…</strong>, tak bowiem skonstruowany jest edytor tekstu WordPress. Jest to bardzo ważny znacznik, który nie tylko wizualnie (przynajmniej w większości wyświetlarek) wyróżnia nam żądaną treść wpisu, ale też pomaga pozycjonować artykuł. Należy on bowiem do grupy tzw. znaczników semantycznych, czyli takie które nadają treści pewne ważne znaczenie (charakteryzują ją).

Wszystkie znaczniki semantyczne powinniśmy stosować z rozwagą – z powyższego powodu. <strong> to znacznik, którym należy wyróżniać najważniejsze słowa lub frazy kluczowe, czyli te, po których wyszukiwać nas będą nasi czytelnicy. Przykładowo dla artykułu o zupach z cukinii najważniejszymi frazami są „zupy z cukinii” oraz „zupa z cukinii” oraz wyrazy „zupa”, „zupy”, „cukinia” lub „cukinii”. Błędem jest oznaczanie wskaźnikiem <strong> wyrazów, które dla pozycjonowania są mało istotne.

Zwykle w ten sposób oznacza się pojedyncze wyrazy lub krótkie frazy, czasami można jednak oznaczyć całe zdanie, jeśli mamy podstawy sądzić, iż jest ono przez użytkowników internetu wpisywane w okienko wyszukiwarki. np. zdanie „Jak formatować tekst na facebooku?” Byle nie przesadzać. Znaczników <strong> nie należy wstawiać w tekst w nadmiarze.

(Tak na marginesie: W większości przypadków słowa oznaczone <strong> wyświetlają się na ekranach jako tekst pogrubiony. Może się jednak zdarzyć, iż jakaś przeglądarka wyróżnia je w inny sposób.)

Czasami jednak, z tych czy innych powodów, chcemy wytłuścić jakiś fragment tekstu, który raczej trudno określić mianem „kluczowego”, np. cały akapit zawierający wyjątkowo ważną dla czytelnika treść. Stosowanie znacznika <strong> nie jest w tym przypadku wskazane. Co więc możemy zrobić? Użyć znacznika <b>. Niestety w WordPressie trzeba to zrobić ręcznie, wchodząc w edytor tekstowy.

Znacznik <b>…</b> należy do grupy tzw. znaczników formatujących, czyli takich, które zmieniają wygląd tekstu ale nie są ważne dla wyszukiwarek. Wizualnie może nie być żadnej różnicy między <b> i <strong>, ale Google całkiem inaczej traktuje słowa nimi oznaczone.

Czcionka pochyła (kursywa)

Drugim sposobem na wyróżnienie tekstu jest stosowanie czcionki pochyłej, czyli tzw. kursywy. W edytorze WordPressa mamy oczywiście przycisk, który może zmienić nam zwykłe pismo na kursywę (patrz rysunek poniżej). Odbywa się to poprzez wstawienie do tekstu znacznika <em>…</em>, czyli emfazy. Napotykamy tu jednak podobny problem, co poprzednio.

Wyrożnianie tekstu

Znacznik <em> jest znacznikiem semantycznym. Również służy do wyróżniania słów i fraz kluczowych, ale o nieco mniejszym w danym przypadku znaczeniu niż głównie frazy i słowa kluczowe. Czyli są one jakby pomocnicze, dodatkowe. Dla tekstu o żwirkach dla kotów, taką frazą pomocniczą może być na przykład „kuweta dla kotów”.

Znacznik <em> warto stosować – oczywiście z umiarem – gdyż i one pomaga nam w pozycjonowaniu naszych postów. Są bowiem odpowiednio interpretowane przez wyszukiwarki. I znów, jak poprzednio, mamy czasami ochotę wyróżnić fragment tekstu pochyłą czcionką, ale fragment ów nie ma większego znaczenia dla pozycjonowania. Co mamy zrobić? Możemy zastosować znacznik <i>..</i>, należący do grupy znaczników formatujących, który ręcznie musimy wstawić, wchodząc w edytor tekstowy WordPressa.

W większości przypadków na ekranie monitora nie zauważymy różnicy między <em> a <i>. Może się jednak zdarzyć, że jakaś wyświetlarka będzie przedstawiała tekst wyróżniony znacznikiem <em>, w inny sposób niż kursywą, wyróżnienie to może być nawet całkiem niewidoczne.

(Na koniec mała uwaga: zanim zaczniemy wykorzystywać edytor tekstu w naszym CMS, sprawdźmy, jakie znaczniki wstawia nam do tekstów. Naprawdę warto to wiedzieć.)

Tekst: Jacek P. Narożniak
Zdjęcie: Zero Limit Web
[CC BY 3.0], via Wikimedia Commons

Jacek P. Narożniak

Dziennikarz, copywriter oraz specjalista od optymalizacji i pozycjonowania stron, serwisów i sklepów internetowych. Prywatnie wielbiciel zwierząt, a zwłaszcza kotów. Więcej informacji o mnie znajdziesz tutaj.

Udostępnij post na:
Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Identyfikator
E-mail
Witryna internetowa