Strona błędu 404

Strona błędu 404

Strona błędu 404 pojawia się, gdy klikniemy w uszkodzony link, źle wpiszemy adres strony, wpis został usunięty lub przesunięty w nową lokalizację. Ogólnie mówiąc wtedy, gdy możemy połączyć się z serwerem, ale nie możemy znaleźć szukanej treści. Tworząc własnego bloga lub jakąkolwiek inną stronę internetową, bardzo często zapominamy o naszej stronie 404. W efekcie użytkownikom naszej strony pojawia się standardowa strona 404, która zwykle wyświetla prosty napis: „” lub coś w tym stylu. Niezbyt to zachęcające, prawda.

Standardowa strona błędu 404 może całkowicie zniechęcić do dalszej penetracji naszej strony. Zwłaszcza, gdy napis wyświetlany jest w języku angielskim, co zwykle się zdarza, gdy korzystamy z darmowych szablonów. A zresztą, ilu użytkowników internetu wie, co się kryje za określeniem „błąd 404”.Warto zatem zadbać naszą stronę błędu 404. Leży to w naszym interesie – przecież zależy nam na tym, by odwiedzała nas jak największa liczba ludzi, prawda? Rozwiązać problem 404 możemy na kilka sposobów. Istnieją na przykład wtyczki automatycznie przekierowujące błędne wejścia na stronę główną. Uważam jednak, że nie powinniśmy tak zostawiać naszych gości bez słowa wyjaśnienia. Lepiej stworzyć własną stronę błędu 404.

Własna strona błędu 404

Stworzenie własnej strony błędu 404 nie jest trudne. I wcale nie musimy ingerować w kod HTML, co wymaga pewnych, przynajmniej podstawowych umiejętności. Dla tych, którzy ich nie posiedli, a budują stronę w oparciu o WordPressa, mam znacznie prostsze rozwiązanie – wtyczka o nazwie 404page. Banalnie prosta, przekierowuje błędne linki na dowolna stronę naszego bloga (stronę, nie wpis).

Teraz wystarczy tylko stworzyć własną stronę 404 tak samo, jak tworzymy każdą inną stronę na WordPressie: klikamy zakładkę „Strony” > „Dodaj nową” i już. To do niej będziemy kierować naszych użytkowników przy pomocy wspomnianej wyżej wtyczki.

Jak powinna wyglądać dobra strona 404? Możemy na niej umieścić jakąś ciekawą grafikę, ale najważniejsza jest treść. Poinformujmy czytelnika o tym, że szukany post nie został odnaleziony, wstawmy krótką informację o możliwych przyczynach błędu, zachęćmy do dalszych poszukiwań i przeprośmy za zaistniałą sytuację. Może to wyglądać np. tak:

„Bardzo przepraszam, ale wygląda na to, że szukany przez Ciebie wpis nie został odnaleziony. Wydaje mi się, że coś na ten temat pisałem. Może spróbujesz poszukać jeszcze raz, wpisując odpowiednią frazę w okienko wyszukiwarki?”

Najważniejsze, by nie przesadzać. Stwórzmy przekaz jasny i zwięzły, który zatrzyma czytelnika na naszej stronie.

Tekst: Jacek P. Narożniak
Zdjęcie: Gerardo Katssenian, Flickr.com

Jacek P. Narożniak

Dziennikarz, copywriter oraz specjalista od optymalizacji i pozycjonowania stron, serwisów i sklepów internetowych. Prywatnie wielbiciel zwierząt, a zwłaszcza kotów. Więcej informacji o mnie znajdziesz tutaj.

Udostępnij post na:
Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Identyfikator
E-mail
Witryna internetowa