Jak pisać opisy produktów dla sklepu internetowego?

Jak pisać opisy produktów dla sklepu internetowego?

W poprzednim poście próbowałem pokazać Wam, jak duże znaczenie dla sklepu internetowego mają dobre opisy produktów. Mam nadzieję, że mi się to udało. Spróbujmy sobie teraz powiedzieć kilka słów o tym, jak powinien wyglądać taki prawidłowy opis. Dla kogoś, kto potrafi wyrażać się w jasny i zrozumiały sposób, napisanie go nie powinno być problematyczne, jeśli tylko będzie przestrzegał pewnych podstawowych zasad.

O czym powinniśmy pamiętać, pisząc opis produktu dla sklepu internetowego?

Pierwsza niepodważalna zasada tworzenia opisów produktów dla sklepów internetowych – unikalność!

Jednym z najczęściej popełnianych grzechów jest przepisywanie opisów, czy to z opakowania towaru, czy też z ulotki reklamowej, bądź z materiałów informacyjnych nadesłanych przez producenta. Efektem takich działań jest to, że identyczne lub niemal identyczne opisy produktów znajdziemy na stronach wielu sklepów internetowych.

Nie ma wątpliwości, że bycie jednym z wielu nie jest dobre dla nas. Kopiując teksty, działamy na swoją szkodę, ponieważ sprawiamy, że nasz sklep nie wyróżnia się innych sklepów internetowych tej samej branży. Po drugie, Google nie lubi plagiatów i nisko je pozycjonuje.

Poza tym powinniśmy pamiętać o dwóch rzeczach:

Tworząc jakąkolwiek stronę internetową, tworzymy ją dla ludzi. Nie możemy o tym zapominać zwłaszcza w przypadku sklepu internetowego – chodzi przecież o naszych potencjalnych klientów

W sklepie internetowym opisy produktów tworzą podstawowy kontent, dlatego mają zasadniczy wpływ na jego pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarki Google. Co pomoże nam wypozycjonować nasz sklep internetowy?

A zatem, z jednej strony, piszemy pod kątem ludzi, z drugiej zaś pod kątem wyszukiwarki Google.

Pisanie opisów produktów pod pod kątem klienta

Skoro piszemy dla klientów, to w pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o to, by opisy produktów były dla nich zrozumiałe. Możemy to osiągnąć, jeśli będziemy przestrzegać dwóch podstawowych zasad.

Przy pisaniu opisów produktów używajmy języka, który nasz klient zrozumie

Nawet o zwykłych ogórkach możemy napisać w taki sposób, że tylko naukowcy, specjalizujący się w ogórkach zrozumieją, o co nam chodzi. Jeśli handlujemy artykułami dla specjalistów od ogórków, wszystko będzie w porządku. Jeśli jednak naszą grupą docelową jest znacznie szersze grono użytkowników internetu, lepiej tego nie róbmy. Stąd płynie wniosek, że warto ustalić do jakiej grupy należą nasi klienci. Możemy wówczas tworzyć opisy produktów w sposób, który najbardziej do nich przemawia.

Do klienta zwracajmy się w drugiej osobie. No chyba, że naszymi klientami jest bardzo konserwatywna grupa ludzi. Tak poważnie jednak, formy „dla Ciebie”, „Tobie”, „dla Was”, „Wam” itd. jest nie tylko powszechnie przyjętą w internecie formą, ale też bardziej przemawia do ludzi. Bardzo dobrymi są również zwroty typu „dla nas”, „naszych” itd., ponieważ tworzą pewną więź między nami a naszymi klientami, sugerując, że się z nimi identyfikujemy. Używajmy też strony czynnej, którą klienci lepiej odbierają.

Przekazujmy informacje w zwięzły i czytelny sposób

Nasz klient nie ma czasu ani ochoty zastanawiać się nad tym, co poeta miał na myśli. Nie może mieć trudności ze znalezieniem informacji, której szuka. Ważne jest zatem stosowanie akapitów, śródtytułów, wyróżnień i wypunktowań w opisach produktów. Wszystkie informacje o towarze powinniśmy uporządkować od najważniejszej do najmniej istotnej.

Jasno określmy zalety produktu i korzyści, jakie odniesie klient odniesie z jego użytkowania. Nie przesadzajmy jednak w naszych zachwytach, ponieważ wygląda to sztucznie i wzbudza podejrzenia. Niczego też nie zmyślajmy. Kłamstwo ma krótkie nogi, a łatwo stracić klienta, który poczuje się oszukany. Nie ma sensu też umieszczać informacji, która nie wnosi niczego wartościowego do opisu produktu.

Pisanie opisów produktów pod kątem pozycjonowania w Google

Pisanie opisów produktów pod kątem pozycjonowania w Google to całkiem odmienna bajka. Program komputerowy, jakim jest wyszukiwarka internetowa, analizuje pewne elementy opisu produktu i na tej podstawie promuje go lub nie. Jeśli chcemy, by strony z produktami w naszym sklepie wyświetlały się w Google na czołowych miejscach, też powinniśmy zwracać uwagę te cechy opisów.

Pisząc opisy produktów, stosujmy odpowiednie słowa i frazy kluczowe

Kluczowymi dla opisu produktu nazywamy te słowa i frazy, po których klienci wyszukują go w Google. Ważną zatem frazą kluczową jest nazwa produktu. Jeśli klient ją zna, po niej będzie go szukał w internecie. Jeśli nie zna, będzie go szukał, wpisując kategorię, do której on należy, a zatem drugą kluczową frazą (kluczowymi frazami) jest nazwa grupy (grup) towarów, do której należy.

W opisach produktów dla sklepów internetowych stosujmy akapity i śródtytuły

Dobry opis produktu powinien mieć tytuł, śródtytuły i akapity. Taki układ tekstu nie tylko jest czytelniejszy dla klienta, ale też zgodny z SEO. Lepiej się zatem pozycjonuje w wyszukiwarce Google.

Tworząc opisy produktów, wyróżniajmy odpowiednie fragmenty tekstu

Boldowanie, pochyła czcionka i inne sposoby wyróżniania istotnych fragmentów opisu produktu, ułatwiają klientowi wychwycenie i zapamiętanie najważniejszych informacji. Dla pozycjonowania opisu jednakże, kluczowe wcale nie muszą być te same słowa, co dla klientów w naszym sklepie internetowym.

Publikując opis produktu na stronie sklepu, nie zapominajmy o znacznikach semantycznych

Odpowiednio użyte, właściwe znaczniki semantyczne pomogą nam wypozycjonować nasz sklep internetowy. O tym jednak, czym są owe znaczniki i jak je stosować, opowiem Wam przy innej okazji.

Tekst: Jacek P. Narożniak
Zdjęcie: Daniel Foster, Flickr.com

Jacek P. Narożniak

Dziennikarz, copywriter oraz specjalista od optymalizacji i pozycjonowania stron, serwisów i sklepów internetowych. Prywatnie wielbiciel zwierząt, a zwłaszcza kotów. Więcej informacji o mnie znajdziesz tutaj.

Udostępnij post na:
Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Identyfikator
E-mail
Witryna internetowa