Jak dodać wpis w Gutenbergu?
Gutenberg to nowy edytor wizualny WordPressa, który znacząco różni się od edytora klasycznego. Tak bardzo, że nawet osoba pracująca z WordPressem od dawna, musi poświęcić nieco czasu na zapoznanie się z nim. Dziś powiemy sobie, jak stworzyć nowy wpis w Gutenbergu. Nie jest to specjalnie trudne, ale trzeba się trochę poklikać.
Krok pierwszy – Dodajemy tytuł w Gutenbergu
Wstawianie nowego artykułu w Gutenbergu rozpoczynamy od dodania tytułu. Robimy to dokładnie w ten sam sposób, co w klasycznym edytorze WordPressa. Klikamy w okienko „Dodaj tytuł”, a następnie wpisujemy go lub wklejamy. I już. Teraz możemy przejść do tworzenia artykułu.
Krok drugi – Dodajemy kolejne bloki
W Gutenbergu każdy akapit, tytuł itd to osobny blok. Dlatego chcąc zacząć wstawiać akapit czy tytuł, musimy utworzyć nowe bloki. Robi się to bardzo prosto. Wystarczy klikną w „krzyżyk” po lewej stronie u góry edytora, a następnie wybrać rodzaj bloku – powiedzmy, że będzie to nowy akapit – klikamy w odpowiednią ikonę.
Istnieje też prostszy sposób tworzenia artykułu, jeśli chcemy wstawić zwykłe akapity. Tu pod tytułem powinien pojawić nam się napis: „Proszę zacząć pisać aby wybrać typ bloku
” – klikamy w niego i wpisujemy treść. Jeśli chcemy dodać nowy akapit możemy albo kliknąć w krzyżyk albo nacisnąć „enter”.
Krok trzeci – Dodajemy nagłówek
Powiedzmy teraz, że musimy utworzyć śródtytuł. Jak to zrobić? Dodajemy nowy blok i wpisujemy treść śródtytułu. Tuż nad nim powinien pojawić się ramki z przyciskami formatującymi. Klikamy w symbol akapitu, a następnie w symbol nagłówka.
Automatycznie tekst zostanie przekształcony w nagłówek H2. Jeśli chcemy, wstawić iny rodzaj nagłówka, klikamy przycisk H2, by wyświetlić inne możliwości. Po czym wybieramy rodzaj nagłówka, jaki nas interesuje.
Krok czwarty – kontynuujemy tworzenie wpisu
Postępując w opisany wyżej sposób, dodajemy pozostałą treść wpisu.
Inny sposób tworzenia postów w Gutenbergu
Niektórzy ludzie, jak chociażby ja, wolą przygotowywać artykuły w Wordzie, a potem wklejać je w całości do WordPressa, Jest to o tyle dobry sposób, że przy pisaniu tekstu nie trzeba być on-line. Można więc pracować bez dostępu do internetu. Czy w takim przypadku musimy wstawiać na bloga każdy akapit osobno?
Nie musimy. Wystarczy skopiować z Worda całą treść artykułu, a potem wkleić ją do nowego edytora wizualnego. Bloki zostaną utworzone automatycznie z każdego akapitu, a nam pozostanie już tylko sformatowanie tekstu.
Przed wklejeniem tekstu warto pozbyć się formatowania z Worda, wklejając go wpierw do notatnika i kopiując go z notatnika.
Formatowanie tekstu w Gutenbergu
Gdy już wstawimy całą treść wpisu, możemy rozpocząć jego formatowanie. O wyróżnianiu nagłówków już wspomniałem. Resztą zajmę się w kolejnym artykule na tym blogu.
Tekst: Jacek P. Narożniak
Zdjęcie: Pixabay.com
Jacek P. Narożniak
Dziennikarz, copywriter oraz specjalista od optymalizacji i pozycjonowania stron, serwisów i sklepów internetowych. Prywatnie wielbiciel zwierząt, a zwłaszcza kotów. Więcej informacji o mnie znajdziesz tutaj.