Dziennikarz czy copywriter?

Dziennikarz czy copywriter?

No właśnie! Czasami zastanawiam się nad rzeczywistą różnicą między dziennikarzem a copywriterem. Znam definicję tych zawodów i wiem, że przynajmniej w teorii słowa te nie są synonimami. A jak to jest w praktyce?

Czym właściwie różni się dziennikarz od copywritera?

Zgodnie z definicją, copywriter to ktoś, kto przygotowuje teksty reklamowe. Krótkie, długie, do prasy drukowanej, dla mediów elektronicznych, na bilbordy, do ulotek itd. Często ściśle współpracuje z grafikiem, razem z nim tworząc coś, co nazywamy reklamą. Wystarczy jednak tylko przejrzeć oferty osób określających siebie mianem copywriterów, by zorientować się, że człowiek tego zawodu tworzy znacznie więcej.

Prawdę mówiąc, copywriter pisze wszystko, co tylko napisać potrafi. A więc, poza wspomnianymi reklamami, opisy produktów, teksty zawierające różnego rodzaju informacje, artykuły poradnikowe, a nawet teksty popularnonaukowe. Prócz tego prowadzi blogi, strony i serwisy internetowe.I tak dalej.

A dziennikarz? Dziennikarz to osoba, która zajmuje się przygotowaniem i prezentowaniem materiałów w środkach masowego przekazu. Pierwotnie zawód związany był wyłącznie z prasą drukowaną, później również z radiem i telewizją, a obecnie także z internetem. Czyli w zasadzie robi wiele z tego, czym często zajmuje się w dzisiejszych czasach copywriter.

Wydaje mi się zatem, że w dzisiejszych czasach różnice między zawodem dziennikarza, a copywritera zacierają się. Może jeszcze nie można postawić między nimi znaku równości, niemniej jednak…

Siebie samego nazywam i dziennikarzem i copywriterem. Muszę się jednak przyznać, że troszkę bardziej wolę to pierwsze. Mam nadzieję, że nikogo nie urażę, ale tak sobie myślę, że w świadomości społecznej określenie „dziennikarz” jakoś tak lepiej się kojarzy. Jeśli rozumiecie, co mam na myśli…

Tekst: Jacek P. Narożniak
Zdjęcie: Katy Meyers, Flickr

Jacek P. Narożniak

Dziennikarz, copywriter oraz specjalista od optymalizacji i pozycjonowania stron, serwisów i sklepów internetowych. Prywatnie wielbiciel zwierząt, a zwłaszcza kotów. Więcej informacji o mnie znajdziesz tutaj.

Udostępnij post na:
Share

Komentarze

  1. TOM 20 maja, 2015 at 5:52 pm

    Nie wiedziałem nawet, że są jakieś różnice

  2. gośka 20 maja, 2015 at 5:51 pm

    A ja zawsze słyszałam, że copywriter to ten od wymyślania reklam.

  3. Łukasz 12 maja, 2015 at 9:11 pm

    Faktycznie różnica istnieje, ale się zaciera.

  4. Dziennikarz 12 maja, 2015 at 9:10 pm

    A ja tam uważam, że copywriter to jedno a dziennikarz to drugie! Nie należy mylić tych zawodów!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Identyfikator
E-mail
Witryna internetowa