Cytaty w postach

Cytaty w postach i artykułach – Czy umieszczać w swoich wpisach fragmenty artykułów z magazynów drukowanych, książek a nawet postów z innych blogów, stron i serwisów internetowych? A jeśli tak, to jak robić to prawidłowo?

Czy warto wstawiać do postów cytaty?

Czy warto cytować innych? Jak najbardziej! Nie ważne czy piszemy artykuł czy zwykły post, wstawianie do niego cytatów jest niewątpliwie bardzo korzystne. Nasz tekst staje się przez to o wiele bardziej atrakcyjny, bardziej urozmaicony – nie tylko dla czytelnika, ale i dla Google. Nie jest to wszakże jedyny powód, dla którego warto używać cytatów.

Podpierając się odpowiednimi cytatami możemy uwiarygodnić to, o czym piszemy i wzmocnić siłę naszych argumentów, szczególnie gdy przytaczamy słowa autorytetów w dziedzinie, której dotyczy nasz tekst. W ten sposób podnosimy wartość jego merytoryczną. Pamiętajmy jednak, by używać cytatów z głową. Wstawianie ich na siłę, by ty sztucznie urozmaicać artykuł, nie ma sensu. Wypowiedzi, fragmenty książek czy artykułów, które zamierzamy przytaczać, powinny uzupełniać lub ilustrować nasze własne słowa. Jeśli nie jesteśmy wstanie znaleźć dobrego cytatu, który by spełniał te funkcje, lepiej dać sobie spokój.

Cytaty mogą mieć dwie formy:

  • krótkiego zdania, które wplatamy w treść naszego wpisu,
  • większego fragmentu, który stanowi osobny akapit w naszym poście – tzw. blog cytowany.

Podpisywanie cytatów

Pamiętajmy, by każdy wstawiany cytat podpisać, czyli dodać informacje o tym, kto jest autorem cytowanych słów oraz – jeśli to możliwe – źródło, z którego ów cytat zaczerpnęliśmy. Można to zrobić na różne sposoby.

Na przykład:

  • Jak napisał Terry Pratchett w Kolorze magii: „…”
  • Freddie Mercury zwykła mawiać: „…”
  • Maria Skłodowska-Curie powiedziała kiedyś: „…”
  • I tak dalej

Taki podpis wstawiamy oczywiście przed cytowanymi słowami. Może być oddzielony od nich dwukropkiem, ale nie jest to konieczne. Dwukropek powinien się znaleźć, gdy ten rodzaj podpisu poprzedza blok cytowany.

Podpis możemy umieścić także za cytatem, np.:

  • „…” – pisał Desmond Morris w swojej książce Zwierzę zwane człowiekiem.
  • „…” – powiedziała Margaret Thatcher na swej pierwszej konferencji prasowej.
  • I tak dalej.

Dotyczy to krótkich cytatów, wplecionych w tekst, w przypadku bloków cytowanych podpis lepiej umieścić pod cytatem.

Podpis może mieć również bardziej fachową formę:

  • Connor J.M. I Ferguson-Smith M.A.: Podstawy genetyki medycznej. PZWL, Warszawa 1991.

Jak widzicie podajemy tu pełną informację o źródle cytowanych słów: imię i nazwisko autora (autorów), tytuł publikacji, nazwę wydawnictwa oraz miejsce i rok wydania. Tego typu podpis najlepiej pasuje do wpisów o charakterze popularno-naukowym a możemy umieścić:

  • w nawiasie po cytacie wplecionym w nasz post,
  • pod blokiem cytowanym,
  • w przypisach.

Oznaczanie cytatów

Każdy cytat powinien być również odpowiednio oznaczony – i to w sposób widoczny zarówno dla czytelników, jak i dla wyszukiwarek internetowych. Pierwszym przypadku sprawa jest prosta. Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że to słowa kogoś innego a nie nasze. Tak nakazuje zwykła uczciwość, że o prawach autorskich nie wspomnę.

Do wyróżnienia cytatów zwykle stosujemy cudzysłów, ale może być kursywa albo jedno i drugie. Moim zdaniem, niezależnie od tego czy używamy czcionki pochyłej czy nie, cytat warto oznaczać także cudzysłowem, który od razu kojarzy się z… cudzym słowem.

Na swoich stronach cudzysłów stosuję tylko w przypadku krótkich cytatów w tekstach, do oznaczania bloków cytowanych korzystam ze sposobów, jakie oferują gotowe szablony WordPress. Wystarczy tylko zaznaczyć myszką cytowane słowa i nacisnąć w edytorze tekstów przycisk „blok z cytatem”.

Cytaty w postach 2

I oczywiście dodaję podpis, który wyrównuję do prawej. Na tej stronie na przykład wygląda to wtedy następująco:

Znaczniki semantyczne, w przeciwieństwie do poprzednich, nadają publikowanym słowom sens. Informują, czy oznaczony nimi fragment tekstu jest bardzo ważny, czy jest cytatem, czy też skrótem. Oczywiście nie są to informacje dla ludzi, którzy czytają stronę – to informacje dla przeglądarek internetowych, robotów umieszczających reklamy na stronach i innych im podobnych programów.

Jacek Narożniak: Znaczniki semantyczne kontra znaczniki formatujące.

Jak widzimy na powyższym przykładzie, w przypadku odniesień do tekstów publikowanych w sieci, warto wstawić link do oryginalnego tekstu.

Osobnym „zagadnieniem jest wyróżnianie cytowanego tekstu pod kątem wyszukiwarek internetowych”. Musimy tu zastosować specjalne znaczniki semantyczne. Korzystając z wymienionego wyżej przycisku automatycznie oznaczamy cytat znacznikiem <blockquote>, który z założenia służy do oznaczania całych cytowanych akapitów. W przypadku krótkich cytatów, które wplatamy w tekst, powinniśmy stosować znacznik <q>.

Istnieje jeszcze jeden znacznik semantyczny związany z cytatami. To <cite>. Wyróżniamy nim imię i nazwisko autora oraz tytuł książki/artykułu do którego się odnosimy.

Tekst: Jacek P. Narożniak
Zdjęcie: By NYC Wanderer (Kevin Eng)
(originally posted to Flickr as Gutenberg Bible)
[CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons

Jacek P. Narożniak

Dziennikarz, copywriter oraz specjalista od optymalizacji i pozycjonowania stron, serwisów i sklepów internetowych. Prywatnie wielbiciel zwierząt, a zwłaszcza kotów. Więcej informacji o mnie znajdziesz tutaj.

Udostępnij post na:
Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.